Cow 11: Technika komunikační substituce (4.5.)

5. 05. 2013 2:15:00
Od roku 1347, kdy Klement VI podepsal bulu o založení pozdější Karlovy Univerzity, každý listopad nastávající absolventi začínají - smolit bakalářskou práci řádek po řádku - naříkat v jídelně, že tento týden po setmění nemohou, neboť mají meeting se supervizorem.
Substituent
Substituent "... za vás nahradí libovolnou část dorozumívacího protokolu."Edvard Rejthar
Dobrý den, mohl bych vám svou práci přinést v úterý?
Březen se stočil za půli a mne jala starost, kdy bakalářskou práci začnu psát já.
Promptně jsem ale nervozitu setřepal tím, když jsem se supervizorovi zjevil oznámit, že mu ji donesu pozítří v poledne a jestli by mi neřekl, kde má kancelář.
"Já že jsem váš supervizor? No way!" nevěřil mi nejdřív. Ostatní spolužáci měli za sebou tou dobou už na dvacet schůzek a se supervizory se častovali křestními jmény.
Nakonec ke schůzce svolil.
Možná si říkáte, 10 000 slov, hračka. Ale potom, co jsem strávil 15 let angličtiny ápětkovými esejemi typu "Co jsem dělal o prázdninách", zažil jsem docela tuhé úterý.
Během hodin psaní jsem objevil seznam aktuálně používaných paternosterů v Praze. Nejsem sám, pro něhož důvodem studovat FEL byl právě paternoster.
Málokdo ví, že po Praze stále rotuje třicet funkčních oběžných zdviží (podle nových norem Paternoster není výtah). Seznam jsem zrevidoval a zanesl do mapy, abych naplánoval, kudy je co nejlépe navštívit.
K tomu účelu jsme se sešli o Velikonocích ve vestibulu Vltavské, já organizátor, Dominik Sixta nadšenec pro všechno a dva cizí lidé, kteří se nezávisle přisummonovali z Facebooku.
"Začneme v bývalých Dopravních podnicích. Omrkl jsem je. Vstup je přes vrátnici, ale zkusíme to uhrát, že jdeme do kantýny."
Vystupte, nebezpečí úrazu
Ověřili jsme si, že nezáleží na nařízeních, ale na tom, jestli vzbudíte náklonnost člověka s pravomocí.
"Vy se chcete vážně jen projet výtahem?" kroutila hlavou paní za neprůstřelným sklem na Ministerstvu zemědělství. "Za nikým nejdete?"
"Opravdu ne. Já procházím páternostery, dneska jste čtvrtí," ukazoval jsem ochotně plánek a časový rozpis.
"No tak běžte," pokynula mi a houkla k turniketům: "Josefe, pusť toho pána!"
Zpoza sloupu se objevili tři další lidé.
"My jsme vlastně skupina, jestli bychom nemohli projít všichni."
Josef sklopil turniket a hrozil, že jestli něco provedem, hned na nás vlítne. Nechtěli ani občanku, ani abychom prošli detektorem kovů.
"Dobrý den, jsem klient Komerční banky," podával jsem na recepci kreditku " - a chtěli bysme do výtahu, jestli můžeme."
Holce za pultem se ulevilo a smála se. K výtahům nás však pustit nemohla, speciální zákaz.
Co však Komerčka neuhlídala, byly nebrzděné točicí dveře.
I když se ve výtahu neprojedete, můžete to pořádně roztočit.
Všechno šumák bylo na Družstevní asociaci a Úřadu Prahy 7.
Také Finanční ředitelství pro Prahu, budova plná mříží se strohou cedulí "Průkazy bez vyzvání", zaměstnává vrátného, který se hned tak nevzruší.
Zato vrátná v YMCe nás šmírovala na kamerách a jak jsme se vraceli do přízemí, brousila si zuby, že nám vyhubuje. Nezadařilo se jí. Když viděla, že jsme organizovaná skupina s misí a vizí, v půlce hubování otočila k obdivu.
Uřeže ti to ruce!
Nesetkali jsme se však vždy s pochopením.
Na Dopravě byli o poznání chladnější. A v Pečkově paláci na Průmyslu nám nepomohlo nic. Marně jsem z klokaní kapsy mikiny vytáhnul sušenku a pod dlaní ji sunul do okýnka: "Nešlo by to nějak zařídit?" pomrkávaje tlumeně.
Nejhlubší sklep uvidíte v Lucerně. Paternoster jezdí hned naproti vchodu do plesového sálu.
Když jsme s Kamilou vyjížděli do přízemí, slyšel jsem nadávání a hlasy do vysílačky: "Máme je!" Do prostoru jsme vnikli nelegálně a druzí dva již byli zadrženi.
"Zkusím to vylézt." "Ok. Usekne ti to hřbet."
Ochrance nevadilo ani tak, že jsme dělali na půdě stojky, jako to, že jsme jeli sklepem:
"Co byste dělali, kdyby se výtah dole zasekl?" hrozil se sekuriťák.
Strávili bychom ve výtahu hodinu, žůžo neva.
Omluvili jsme se, že jsme rušili jejich poklidnou pracovní dobu a vymázli.
Celkem jsme obešli 11 paternosterů, pustili nás k sedmi. (Na MÚ 2 ve Vodičkově jsme dorazili po zavíračce. Normálně je tam však vstup na atrakci zdarma - a navíc v sedmém patře zapomínávají zamknout střešní terasu vedle komnat starosty, nádherné posezení.)
"Jak budu ve druhým, ty vyskočíš!" "Ok!" Vrátný jenom koukal.
Potom jsme se schromáždili v metru C, abychom zahráli schovku. Dorazilo 17 lidí.
Když jsme si užili dosyta, vybočili jsme z chování v přepravním prostoru halasnou produkcí lidových písní a dalšími malými hrami, dokonce jsme obklíčili revizora, abychom mu zazpívali Happy birthday. (On poděkoval, narozeniny žoviálně popřel a jednotlivě nás zkontroloval.)
Možná si frfňáte, že jsme rušili: Vůbec ne - dva dny na to jsem se začal učit na akordeon, který si s nějakými lidovými písněmi nezavdá.
A příště budeme hrát na possumy: "Nová hra studentů. Opíjejí se na stromech, až spadnou."

Technika komunikační substituce

Jednou do Postoloprt.
Došlo k významné změně v mém životě.
Osmělil jsem se k velikému kroku a zeptal se na snídani kuchařky, jak se řekne hruška, takže nemusím být o jablkách.
Vůbec vnímám, že výuka každého jazyka dbá na něco jiného. Například jsem nevěděl, jak se anglickými prostředky řekne: "Já také ne." Zatímco ve francouzštině jsme 'moi non plus' znali od lekce s koněm, zde jsem paskvily jako "I didn't drink enough. - Also me not." říkal ještě v únoru.
Nyní jsem se naučil slovo 'neither', které ekvivalent 'já také ne' vyjadřuje bezvadně. Nemám tušení, s čím se pojí, řeknu prostě 'neither' a okolo nasolím několik basic words (zájmen a zvuků).
Dobré jitro, Liso!
Komunikuji totiž často ve zvucích. Lidé stejně tolik plkají a jejich slova nic neznamenají, já jen pokročil o krok dál.
"Když někoho míjím na chodbě, často s dobrým úmyslem začnu (...)"
Když někoho míjím na chodbě, často s dobrým úmyslem začnu, ale slovo prostě dokončit nestihnu. Angličtina je stejně tak stažená, že kombinace byť jen dvou emočně neurčitých samohlásek má širokou výpovědní hodnotu. Spoléhám, že si protějšek domyslí.
Tato technika je vhodná pro udržení dialogu v nouzových podmínkách.
Vemme si jako modelový příklad stopování.
Visíte svému protěšku na rtech, souhlasně přikyvujete londýnskému nářečí, když tu cítíte, že sdělení došlo bodu, v němž se očekává vaše evaluace.
Vy - mladý pohledný třiadvacetiletý mladík se zájmem o hudbu a studium
On - řidič kamionu z Dunstable, který se včera smiloval a nabral mě, protože jsem si do Británie nevzal ani mikinu ani lístek na autobus a ve 12 stupních se třásl na kruháči k Miltonu.
Nasedáte do auta, vysvětlujete, kam jedete, kdy máte první zkoušku a upejpáte se přijmout tyčinku. Míle za oknem ubíhají a mraky houstnou. Tu řidič zavede vážné téma.
"Nevím jak ty, ale já [ - nářečí - ]. Myslíš si, že bych měl [ - cokoli od pohrdat politickou situací po ocenit manželčiny sportovní výsledky]?"
"Najkchg," přikyvujete zadumaně a zachraňujete si tvář.
Macek v Birminghamu
Stopovalo se mi báječně. Jak to bývá, s problémy jsem se potýkal jen na začátku.
V informačním centru Luton na mě koukali skrz prsty. Trochu jsem zmatkoval.
Nejprve jsem žádal, aby určili naši polohu na mapě italského města Trieste a potom, když už jsem dostal exemplář města Lutonu, jestli by mi alespoň neukázali sever.
Úřednice se mě vážně zeptala, co chci a potom mě úmyslně poslala na jihozápad.
Beztoho je možné, že jsem se neptal informačního centra, ale na přepážce místní knihovny, která také sídlí v objektu.
Techniku komunikační situace jsem začal rozvíjet už před třemi lety. S Jakubem Kosem jsme se cestou z Francie v různých zemích dorozumívali magickým výrazem: 'hochštapler'.
Je lhostejné, co v daném regionu hochštapler opravdu znamená. Stačí trochu šmelit přízvuk nebo zahrdelit a 'hochštapler' za vás nahradí libovolnou část dorozumívacího protokolu.
V sektoru pohostinství jsme vyzkoušeli tyto fráze: 'děkuji', 'dobrý den', 'já si také vezmu kuře na bambusu', 'budu platit' nebo 'příjemný zbytek večera i vám'.
Stav se ke mně na večeři, dáme Blackbooks
PS: Svoji bakalářskou práci jsem nakonec nikdy neviděl. Odevzdávání bylo otevřeno a uzavřeno uprostřed dubna, když jsem byl bezpečně na prázdninách. Vyběhala to za mě kamarádka, co se mi starala o pokoj. A ještě nám koupila doma v Polsku vodku.
Autor: Edvard Rejthar | neděle 5.5.2013 2:15 | karma článku: 5.24 | přečteno: 238x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.12 | Přečteno: 494 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 234 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 931
Edvard Rejthar je textař a moderátor. Současně hraje na kytaru ve skupině Les Boules. Pracoval v mobilních komunikacích, už nevytáhne paty z Prahy a hlásí se ke křesťanství.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...